سازمان هواشناسی
        • تاریخ انتشار: 1397/11/02
          منبع: روابط عمومی
          تعداد بازدید: 1232
          تغییر مدیریت بحران به مدیریت ریسک در سازمان هواشناسی کشور

          تغییر مدیریت بحران به مدیریت ریسک در سازمان هواشناسی کشور

          دکتر پرهیزکار در اولین جلسه ستاد بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: سازمان هواشناسی در مقوله مدیریت بحران توانسته دیدگاه را از مدیریت بحران به مدیریت ریسک تغییر دهد.

          به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، اولین جلسه ستاد بحران وزارت راه و شهرسازی به ریاست شهرام آدم‌نژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و جانشین رییس ستاد مدیریت بحران این وزارتخانه و با حضور مدیران و نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در ساختمان دادمان برگزار شد.

          دکتر داود پرهیزکار، معاون وزیر و رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان این‌که در حوزه هواشناسی مدیریت بحران برون سازمانی است، افزود: زیرساخت‌های ما از پایداری بالایی برخوردار است و بعید است که خود سازمان دچار بحران شود. اما سازمان هواشناسی نقش کلیدی در مدیریت بحران، خصوصاً در حوزه بلایای طبیعی جوی دارد. 

          وی با بیان این‌که سازمان هواشناسی در مقوله مدیریت بحران توانسته دیدگاه را از مدیریت بحران به مدیریت ریسک تغییر دهد، تصریح نمود: سازمان هواشناسی اکنون بسیاری از پدیده‌ها خصوصا در مقیاس وسیع را در روزهای قبل پیش‌بینی می‌کند.

          دکتر پرهیزکار ادامه داد: خوشبختانه اثرات این تغییر رویکرد را دیده‌ایم. به عنوان مثال اکنون سیل‌های مهیبی رخ می‌دهد که تلفاتش به دو یا سه نفر محدود است و آن تلفات محدود نیز در اثر ناآگاهی قربانیان رخ می‌دهد. 

          رییس سازمان هواشناسی کشور با اعلام این‌که سازمان متبوعش برای آگاه‌سازی عموم در خصوص بلایای طبیعی برنامه‌ریزی کرده است، گفت: حوزه هواشناسی اطلاع‌رسانی است نه واکنش‌گری. در بحث واکنش‌گری باقی ارگان‌ها دخیل می‌شوند. با این حال آموزش برای واکنش‌گری صحیح را در دستورکار داریم. به همین منظور کتابی تحت عنوان واکنش سریع به پدیده‌های آب وهوایی مخرب تهیه شده تا به بخش واکنش‌گر و عموم مردم آموزش دهیم.

          این مسئول با بیان این‌که اکنون پیش‌بینی پدیده‌های خرد مقیاس با مشکل مواجه است، ادامه داد: این پدیده‌ها از چند روز قبل قابل پیش‌بینی نیستند و برای پیش‌بینی آن ها به شبکه راداری نیاز داریم که متاسفانه با این‌که طرح این شبکه متعلق به بیست سال پیش است، اما عمدتاً به علت مشکل اعتباری، کامل نشده است.

          معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بحث مدیریت بحران، پیشگیری بر مدیریت بحران و مدیریت ریسک اولویت دارد. اگر مقوله پیشگیری ملاک قرار گیرد، بسیاری از خطرات از بین می‌رود. به عنوان مثال پیش‌بینی حکم می‌کند که مردم را از بستر رودخانه دور کنیم، اما  در بستر قم‌رود که سابقه سیل نیز دارد؛ مونوریل قرار گرفته است که این حرکتی ضد مدیریت بحران و ریسک است.

          دکتر پرهیزکار افزود: به عنوان مثال، دهنه‌ پل‌ها به محاسبات دقیق نیاز دارد، خصوصاً با توجه به این‌که شرایط اقلیمی تغییر کرده است. اما پل‌ها بدون این محاسبات ساخته می‌شود و در نهایت، پل پس از سیل تخریب می‌شود.

           

          نام:
          پست الکترونیک:
          شرح نظر:
           
مجموع بازدیدها : 500,688,193
تعداد بازدید امروز : 292,597
تعداد بازدید دیروز : 376,900
تعداد بازدید این ماه : 8,938,744